Hoe overbodig is jouw Linkedin profielfoto?

Waarom is een professionele profielfoto zo belangrijk?

Vaak zien we nog steeds vakantiefoto’s of foto’s van feestjes, met of zonder kinderen, als profielfoto op Linkedin.

Hoewel het soms leuk is om te laten zien dat je graag op reis gaat of prachtige kinderen hebt, voegen deze foto’s meestal weinig waarde toe aan je profiel.
Op Facebook kan dit allemaal, maar op een LinkedIn-profiel is dit echt ‘not done’. Het getuigt van een gebrek aan professionaliteit en laat niet zien dat je je baan serieus neemt. Zelfs als je een indrukwekkend cv en jaloersmakende werkervaring hebt, kijken mensen ALTIJD eerst naar de foto!

Er wordt wel eens gezegd dat de eerste indruk altijd blijft hangen, en dat is grotendeels waar. Als die eerste indruk niet geweldig is, is het erg moeilijk om dit later te verbeteren. Mensen kiezen liever mensen!

Hoe competent je ook bent of welke buitengewone vaardigheden je ook hebt, uiteindelijk willen we allemaal liever samenwerken met iemand die vertrouwen uitstraalt en prettig is om mee te werken. Daarom kiezen we liever voor iemand waarvan we de indruk hebben dat we goed met die persoon kunnen opschieten, iemand die een positieve boodschap uitstraalt. Die positieve boodschap kan vertrouwen, bekwaamheid, sympathie, of het liefst een combinatie van deze drie zijn! Het investeren in een goede profielfoto is dus essentieel en bepaalt het succes van jouw profiel. Bespaar zeker niet op de fotograaf, want jij wilt er net zo goed uitzien als het talent van de fotograaf je kan maken…

We horen regelmatig mensen die een speciale, originele of gekke foto willen als profielfoto. Of een foto met een voorwerp dat hun talenten of functie illustreert. Dit kan leuk zijn voor op je website, maar niet als profielfoto. Het enige doel van een profielfoto is om snel en met een kleine foto te laten zien welk gezicht er achter een profiel zit. Houd het dus eenvoudig zonder een drukke achtergrond. Zorg ervoor dat mensen maar naar één ding kunnen en willen kijken: jou!

Natuurlijk zijn er altijd uitzonderingen. Als je werkzaam bent in een creatieve sector, kan een originele foto wel werken, maar dan moet het echt uniek en goed gedaan zijn. Je begrijpt dat een boekhouder met een discobril en een feesthoedje niet kan rekenen op veel professionele geloofwaardigheid of vertrouwen…

Soms kan een karaktervolle foto ook een goed idee zijn, maar alleen als dit echt bij jou past.

Onthoud altijd dat een profielfoto direct moet laten zien wat je wilt laten zien, of wat mensen willen zien: “Welk gezicht zit er achter dit profiel?” Zeer letterlijk: jouw gezicht! Met andere woorden, je ogen en je gezichtsuitdrukking. Die laatste wordt gevormd door een combinatie van je mond, wenkbrauwen